Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

Ενας βοηθητικός οδηγό, που διευκολύνει την παρατήρηση των μαθητών της τάξης του νηπιαγωγείου. Δίνει συγκεκριμένες και κοινές κατευθύνσεις, ώστε να καταγραφεί η εξέλιξη του κάθε παιδιού στους τομείς που αφορούν στην σχολική του ετοιμότητα. Επιλέχτηκαν τα πεδία που ταιριάζουν με τους στόχους για την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, όπως αυτή ορίζεται από το πρόγραμμα δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου. Πρόκειται για ελεύθερη απόδοση από την αγγλική γλώσσα, στην οποία είναι γραμμένο το πρωτότυπο κείμενο, και όχι για επίσημη μετάφραση.

ΟΔΗΓΟΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΝΗΠΙΟΥ
ΟΝΟΜΑ ΠΑΙΔΙΟΥ:
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ:
ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΔΕΡΦΙΑ:
ΣΕΙΡΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ:
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ:
ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
1. Πώς είναι σε ύψος και βάρος σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά;
2. Πώς περπατά; Το βάδισμά του είναι το τυπικό βάδισμα παιδιού στην ηλικία του ή διαφέρει;
3. Πώς χειρίζεται μικρά αντικείμενα π.χ. κομμάτια παζλ, υλικά κατασκευών; Πώς χειρίζεται το ψαλίδι;
4. Αυτοεξυπηρετείται; (ρούχα, κουμπιά, φερμουάρ, δέσιμο κορδονιών, πλύσιμο και στέγνωμα χεριών)
5. Προτιμά τις κινητικές δραστηριότητες ή τις πιο καθιστικές;
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Συμπεριφορά με τους ενηλίκους
1. Πώς αποχωρίζεται τους γονείς του το πρωί;
2. Επιδιώκει τη συντροφιά των ενηλίκων ή των παιδιών μέσα στην τάξη; Παρουσιάζει κάποιου είδους προσκόλληση σε κάποιον ενήλικα;
3. Με ποιον τρόπο απευθύνεται στους ενήλικες για να ρωτήσει κάτι, να ζητήσει την άδεια για κάτι, να λάβει βοήθεια;
4. Ακολουθεί τους κανόνες και τα όρια που έχουν τεθεί; Πώς αντιδρά σ’αυτούς;
Συμπεριφορά με τους συνομηλίκους
1. Πώς μπαίνει σε μια ομάδα παιχνιδιού; π.χ. συμμετέχει κατευθείαν ή πρώτα στέκεται και παρατηρεί; Περιγράψτε τη συμπεριφορά του παιδιού στις ομάδες παιχνιδιού (π.χ. είναι αρχηγός, ακόλουθος ή και τα δυο; )
2. Προτιμά να παίζει μόνο του; Περιγράψτε και συγκρίνετε τη συμπεριφορά του παιδιού σε σχέση με τα άλλα παιδιά. Κατά τη διάρκεια ποιων δραστηριοτήτων προτιμά να είναι μόνο του;
3. Το παιδί έχει την τάση να παίζει μόνο με κάποιον/ους συγκεκριμένα;
4. Πώς δείχνει τη συμπάθειά του σ’ ένα παιδί και πώς σε έναν ενήλικα;
5. Έχει την τάση να επιτίθεται στους άλλους λεκτικά ή σωματικά; Με ποια αφορμή; Πώς επιλύεται η κατάσταση που δημιουργείται;
6. Πώς αντιδρά στην αναμονή π.χ. περιμένει τη σειρά του για να παίξει με ένα παιχνίδι; Τί κάνει;
ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
1. Πόσο διαρκεί η προσοχή του στις διάφορες δραστηριότητες;
2. Είναι σε ετοιμότητα; Μπορεί να φέρει εις πέρας καθήκοντα ή να συμμετέχει στην επίλυση προβλημάτων;
3. Πώς θα περιγράφατε την ανάπτυξη του λόγου: άρθρωση, ευχέρεια, λεξιλόγιο, σύνταξη προτάσεων, φαντασία. Καταγράψτε μερικά δείγματα λόγου.
4. Η γνώση του σχετικά με: τα χρώματα, τα σχήματα, τα μεγέθη, τους αριθμούς, τα γράμματα.
5. Χρησιμοποιεί δημιουργικά (π.χ. πηλό, χρώματα, χαρτόνια κλπ.) και με ποιο τρόπο, δώστε ένα παράδειγμα.
6. Συμμετέχει σε μουσικές δραστηριότητες; Έχει κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα βιβλία;
7. Συμμετέχει σε παιχνίδια ρόλων, αυτοσχεδιασμούς, δραματοποιήσεις;
ΓΕΝΙΚΗ ΕΝΤΥΠΩΣΗ
Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας από το παιδί σχετικά με τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία του; Ποιες είναι οι προοπτικές κατά τη γνώμη σας;

Πηγή:Stanford Developmental-Behavioral Pediatrics Rotation: A Guide to Preschool Observations, https://depts.washington.edu/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου